Strålande recensioner och publikreaktioner!

Av Teater De Vill bloggare, 11 Feb 2013

Svenska Dagbladet 9/2 2013

Angeläget om barn på flykt

En pojke med resväska

Teater De Vill
Text: Mike Kenny. Översättning: Torbjörn Hjelm. Regi: Judit Benedek. Scenografi: Caroline Romare.

En tolvårig pojke är på flykt från ett krigsdrabbat land. Han har bara en sliten resväska och sina minnen. Mike Kennys ”En pojke med resväska” har redan framgångsrikt spelats för ung publik på ett par svenska scener, nu ges den på Teater De Vill.

Det är en engagerande pjäs om en pojkes kamp för att överleva den långa resan till det blågula landet i norr. Texten arbetar på flera nivåer; en bit samtida verklighet vävs samman med en spännande äventyrsberättelse och stråk av saga och fantasi. Pojken ser sig som sagans Sinbad Sjöfarare; han klarar de svåraste strapatser och undkommer faror och fasor. Han möter en flicka på flykt, som blir hans vän på vägen genom öknen, över bergen och haven; vidare till den hotfulla staden där barnen får sy t-tröjor för slavlöner i den människofientliga fabriken.

Regissören Judit Benedek har signerat en tät, mångbottnad och angelägen iscensättning som fångar skolpubliken med ett bestämt teatralt grepp. Den riktar strålkastarljuset mot ensamkommande barn på flykt, väcker tankar och empati. Tonen sätts med Caroline Romares fantasieggande scenografi: ett berg av väskor inramat av stänger med upphängda kostymer som signalerar teater, men också markerar skydd, identitet och olika sociala eller främmande världar.

Karin Bergstrand är en lyhörd berättare, som snabbt lånar sig till människosmugglare, fabrikschef och andra figurer som barnen möter på den långa resan. Hedda Gullander gör den kvicktänkta, empatiska flickan, som plågas av mardrömmar om sitt förflutna, den barndom som krossats av kriget. Pojken med resväskan görs av Jonas Sjögren; med stark och koncentrerad närvaro tecknar han ett porträtt av en övergiven, lite trubbig och tänkande kille som utstrålar livsvilja, bubblande energi och berättarglädje.

Efter föreställningen trängs den unga publiken på väg ut mot garderoben och en kille i sjuan utbrister ”Det var ju asbra!”. Det är bara att hålla med.”

Karin Helander, Svenska Dagbladet

Föreställningen spelas på Scenen Pipersgatan 4 och fast scen, hela våren. För mer information och bokning kontakta Teater De Vill.